Julklappsbyte

Det är faktiskt inte bara Julswappen jag är med i i år. I helgen anmälde jag mig också till En bok om dagens julklappsbyte. Senaste den 16 december ska jag skicka iväg en påse till min hemliga bokvän. Det ska vara postens gröna förfrankerade påse i storlek L som jag ska plocka full med härligheter. Påsen ska innehålla:

- 1 pocketbok som jag valt för att jag tycker om boken väldigt mycket

- 1 pocketbok som jag valt för att jag tror att mottagaren kommer tycka om den

- Något som hör ihop med vintertid och julglädje

- Ett brev till min bokvän där jag ska förklara valet av böcker och den den sak jag valt som hör ihop med vinter och jul + annat jag vill ha med

- Sen ska jag fylla påsen med en massa andra saker som kan passa mottagaren tills den är helt fylld

 

För att den som är min hemliga bokvän ska få lite koll på mig har jag svarat på några frågor nedan. Om du vill veta ännu lite mer svarade jag på två andra listor nyligen som du kan kika på om du vill. Här är mina svar från frågorna i julswappen och där finns också en presentation av mig och här är en jullista jag fyllt i.

 

Nu till svaren på frågorna:

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?

Blir mest drama faktiskt. Även lite chic-lit och självbiografier. Sen har det varit en del vampyrer den senaste tiden med Twilight och Vampire academy.

 

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)

Jag älskar Shopaholic-böckerna av Sophie Kinsella men saknar faktiskt den senaste som kommit ut ”En mini-shopaholic i mammas fotspår”. Tycker att Paulo Coelho är en fantastisk författare och gillar den typen av böcker, men jag tror faktiskt jag har alla hans i bokhyllan nu.

 

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?

Läser lite på engelska.

 

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?

Nej, väldigt lite faktiskt.

 

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?

Nej, inte när det gäller pocket. Däremot i inbundet vill jag ha alla Astrid Lindgrens böcker i nya utgåvan. Men om jag gillar någon bok brukar det bli att jag köper de andra böckerna som en författare skrivit.

 

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?

Här på bloggen under böcker finns listor med det jag läst de senaste åren. Sen har jag listor med vad jag läst, vill läsa och vad jag har oläst i bokhyllan både på Boktipset.se och på Bok.nu

 

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)

Avkoppling, underhållning, kunskap. Det är det jag kan komma på nu :)

 

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?

Egentligen är det nog bara deckare som jag har lite svårt för, även om jag läser någon då och då. Poesi är inte heller något som jag tycker om att läsa.

 

* Vad har du läst, men tänkt "Aldrig mer!" om..?

Sagan om ringen. Gillar inte att det är alldeles för mycket beskrivningar och det inte händer någonting.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?

Har precis läst en del recensioner på böcker av Arto Paasilinna och har aldrig läst något av honom så det är jag lite nyfiken över. Speciellt Uppdrag:skyddsängel. Suzanne Collins trilogi med Hungerspelen har jag hört mycket gott om men inte läst, och känns egentligen som en ganska främmande genre för mig, så de hade varit kul att läsa nu. Speciellt med tanke på att filmen kommer i mars.

 

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?

De jag har nämnt ovan. Sen har jag letat efter Jane Eyre länge och likaså En julsaga. Skulle också gärna vilja läsa Oscar Wildes Spöket på Canterville och Lysande utsikter.

 

 

 

* Vad gör du helst på fritiden?

Träffar vänner, spelar spel, tittar på film.

 

* Samlar du på något?

John Travolta-filmer. Snart är min samling komplett. Gillar allt med John Travolta, men har mest bara filmer. Sen älskar jag Disney och speciellt Musse Pigg!

 

* Favoritfärg?

Röd, vit, svart, grå och marinblå

 

* Teve-serier som du uppskattar?

One Tree Hill, Ugly Betty, Dexter, Supernatural, Heroes, Vänner, True Blood. Ganska blandat där helt enkelt.

 

 

* Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?

Forrest Gump, Benjamin Button otroliga liv, Dancer in the dark, Sjätte sinnet, Livet är underbart, Edward Scissorhands, Grease och Kalle och chokladfabriken. Och såklart Disney! Den typen av filmer :)

 

* Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?

Dricker inte kaffe men fullkomligt älskar te och tycker om att testa nya smaker. Testade t.ex. marsipan på ett café nyligen som var underbart, men har inte hittat det någonstans ännu :(

 

* Vilket slags godis tycker du bäst om? Och hur är det där med naturgodis,

egentligen..?

Choklad älskar jag, speciellt Marabou med smaker. Annars får det gärna vara mörk choklad med någon god smak. Naturgodis är också något jag älskar och som jag köper alldeles för sällan!

 

* Stjärntecken?

Kräfta

 

* Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?

Jag kan faktiskt inte komma på någonting. Uppskattar det mesta väldigt mycket!

 

* Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?

Något som värmer eftersom jag är så otroligt frusen, ljus, något gott.

 

* Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)?

Nej

 

Tycker det ska bli jättekul det här och är säker på att jag kommer tycka om det som ligger i påsen! Längtar nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!