Bokutmaningsrapport - Q1

Idag är det 1 april och jag säger grattis till morfar som fyller 74 år idag! Kommer inte våga läsa tidningarna idag eller tro på något som någon säger, då jag alltid går på alla april-skämt. I och med att vi har gått över till april har kvartal ett 2012 avslutats och jag tänkte uppdatera er med hur det har gått med min läsning hittills i år. I december skrev jag ett inlägg om vilka bokutmaningar som jag ska ha för mig själv för att se till att variera min läsning och även känna att jag kan ta tid till att bara sätta mig ner och läsa. Det inlägget hittar ni här.

I det här inlägget uppdaterar jag hela tiden med vilka böcker jag hittills läst i år så där kan ni kika in ibland om ni inte vill vänta till kvartalsrapporten kommer.

Det som jag bestämde i december var att jag i år, precis som flera år i rad nu, ska hinna med att läsa minst 1 bok varannan vecka, vilket blir 26 böcker. Detta har jag lyckats ta mig över varje år och därför bestämde jag mig för att öka det en aning och ha en utmaning med att läsa en författare på varje bokstav i alfabetet. Av de böcker jag läser ska även 12 stycken vara av författare jag aldrig tidigare läst något av och 12 stycken ska vara så kallade hyllvärmare (att de har stått i min bokhylla i minst 2 år).  5 av böckerna ska dessutom vara skrivna av Nobelpristagare. Jag ska läsa minst en triologi under året. Och jag ska dessutom försöka läsa de böcker som ligger på 1:a plats på pockettopplistan.

Som jag sa när jag skapade denna utmaning är det många utmaningar, men man kan slå ihop dem och medan jag läser en författare på bokstaven T kan det både vara en författare jag aldrig läst, som stått i bokhyllan väldigt länge och antingen vara med i en triologi eller skriven av en nobelpristagare.

Hur har det nu gått då. Jo,väldigt bra faktiskt. En bok varannan vecka innebär att jag nu borde ha hunnit läsa knappt 7 böcker, men det är redan uppe i 15. Alfabetet ligger jag i fas med än så länge. Har räknat ut att jag, för att hinna, ska läsa 7,25 nya författare per kvartal och Q1 har jag läst 10 stycken. Jag har läst flera författare på ett par av bokstäverna, men jag skriver med dem som jag läste klart första bara.

Annesdatter Skomsvold, Kjersti - Ju fortare jag går, desto mindre är jag
Brontë, Emily - Svindlande höjder
Collins, Suzanne - Hungerspelen
D
E
F
G
H
I
J
Khemiri, Jonas Hassen - Invasion!
L
Meyer, Stephenie - Twilight
N
Ohlsson, Sara - Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
Pamuk, Orhan - Mitt namn är röd
Q
R
Sten, Viveca - I de lugnaste vatten
Tranströmer, Tomas - Dikter och prosa 1954-2004
U
Vargas Llosa, Mario - Den stygga flickans rackartyg
W
X
Y
Z
Å
Ä
Ö

Av de 12 för mig nya författarna jag skulle läsa har jag redan hunnit med 11:
Suzanne Collins
Viveca Sten
Kjersti Annesdatter Skomsvold
Albert Camus
Mario Vargas Llosa
Lionel Shriver
Orhan Pamuk
Tomas Tranströmer
Emily Brontë
Muriel Burbery
Sara Ohlsson

Däremot ligger jag bara precis i fas vad gäller hyllvärmare som jag läst 3 stycken än så länge:
Albert Camus - Pesten
Lionel Shriver - Vi måste prata om Kevin
Orhan Pamuk - Mitt namn är röd

Av nobelpristagarna har jag läst 4/5:
Albert Camus – Pesten
Orhan Pamuk – Mitt namn är röd
Mario Vargas Llosa – Den stygga flickans rackartyg
Tomas Tranströmer - Dikter och prosa 1954-2004

Vad gäller triologin håller jag just nu på med sista boken i Hungerspels-triologin. Pockettopplistan är det väl den utmaning som fungerar sämst då jag bara läst Viveca Stens första bok i Sandhamns-serien, men det är egentligen fjärde boken som ligger på listan. Det får jag helt enkelt ta tag i nu under Q2.

Det här var utmaningarna, en sammanställning om böckerna jag läst kommer senare idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!